Mässmontern som kundmagnet – så lyckas ni!

 
Foto: Formex

Många företag har idag både varumärkesstrategier och bra digital närvaro. Men hur förtydligar man sitt varumärke när man ställer ut på mässor?

Här delar vi med oss av våra tio bästa tips för att lyckas på mässan:

 

1. Location, location, location Mässexperter pratar om den gyllene triangeln. Den sträcker sig från mitten av lokalen till hörnen till vänster och till höger om ingången och är de bästa platserna eftersom de får flest besökare. Det är i den här triangeln trafiken kommer att vara störst. Alternativa bra platser på en mässa är nära toaletter, mat och seminarier. Boka alltså i tid så att ni har möjlighet att välja en bra plats.

 

2. Låt montern sticka ut! Nästan alla mässmontrar ser likadana ut och hur tråkigt är inte det? Alltså: Fråga arrangören om ni kan få måla väggarna. Alternativt skaffa tyg och klä montern i en färg eller ett mönster som omedelbart för tankarna till ert företag. Följ er grafiska profil, eftersom montern ska spegla ert företags identitet i färger och typsnitt. Montern ger första intrycket och bör därför vara tydlig och inbjudande.

 

3. Smart styling Utseendet på montern bör tydligt hänga ihop med ert varumärke och era produkter. Är ni ett trädgårdsföretag använder ni fototapeter med träd och blommor, är ni en resebyrå kan ni ha en skyline eller en sandstrand, är ni en juvelerarbutik dekorerar ni med ädelstenar i jätteformat.  Det viktiga är att alla genast uppfattar vilka ni är. Rekvisita och dekorationer gör underverk här! Se till att ha sittplatser, gärna bekväma fåtöljer, och skapa en mysig plats där besökare gärna stannar -länge;)!

 

 Foto: Pinterest
 

4. Skapa en upplevelse Låt besökarna få uppleva ditt varumärke! Ju fler sinnen som stimuleras, desto större chans är det att ert företag gör ett bestående intryck. Tänk därför inte bara "en skärm måste vi ha", utan ta även hjälp av dofter, ljud, färger, ljussättning, och gärna mat. Är ni som sagt ett trädgårdsföretag så använder ni inte bara fototapeter med plantor, utan ni har fågelkvitter och en porlande som ljudkuliss, och bjuder på smakprover av småkakor smaksatta med de örter ni säljer. Eller varför inte hyra in en kock eller tryffelkonditor som lagar något på plats? Sådana dofter lockar garanterat en mängd besökare.

 

5. Dela ut en välgjord trycksak Många besökare går igenom alla insamlade trycksaker efter mässan, och det är då er proffsiga trycksak ger er ytterligare en möjlighet att göra intryck. Se till att er trycksak är av bra kvalitet i papper och tryck, har en snygg och lättläst design och ett (korrekturläst!) innehåll som tydligt förmedlar vad ni gör och vad ni står för. Däremot bör ni inte bara dela ut broschyrer i öst och väst till alla besökare, eftersom mässan inte handlar om att bli av med ett visst antal broschyrer, utan givetvis om att ge besökarna ett bra, och helst varaktigt intryck av företaget. Var istället nyfiken och ta reda på lite mer om besökarna innan du drar din säljramsa. Vilka är de? Vad behöver de hjälp med? Hur kan ditt företag hjälpa deras? Då blir samtalet mer personligt och chansen är givetvis också större att du lyckas hitta rätt erbjudande för just dem. Alltså: Lyssna intresserat och ställ relevanta frågor!

 

 Foto: polkadotbride.com
 

6. Ha en BRA giveaway En bra giveaway är rolig, spännande, utmanande eller användarvänlig och har alltid en koppling till ert varumärke. Erbjuder ni ”smarta lösningar” så kan exempelvis ett litet klurigt knep-och-knåpspel vara passande. Kom ihåg att ge kunden en ask/påse/kasse med logga och ert budskap där kunden kan förvara er giveaway. (Givetvis ligger det även en broschyr och er katalog i påsen;).

 

7. Muta med godis Det är märkligt men sant. Godis lockar alltid en mängd besökare till en monter och är relativt lätt att matcha med ert varumärkes profil i färg och typ av godis. Tänk på att ha en godistyp med papper (av hygienskäl) och er logga väl synlig. Men tänk på att alla kommer att bjuda på godis och pennor. Ni har en fördel om ni i tillägg delar ut gratissaker som folk verkligen vill ha. USB-minnen med er logga på är till exempel jättebra marknadsföring.  

 

8. Glöm inte tävlingen Att anordna en tävling är givetvis ett bra sätt att samla in kontaktuppgifter till besökarna. Koppla även er tävling till sociala medier. Roliga tävlingar eller lekar med bra vinster lockar folk till montern, men viktigt är även här att relatera aktiviteten till er produkt och ert budskap eller varumärke. Erbjuder ni ”smarta lösningar” är tävlingar baserade på kunskap och tankeverksamhet bra. Att få besökaren att ta ett foto och hashtagga ert företag eller varumärke ger i tillägg bra marknadsföring. Lägg snabbt upp vinnaren på hemsidan och i era sociala kanaler efter mässan. Och glöm förstås inte det viktigaste: att kontakta era nya bekantskaper relativt snart efter mässan – mejla gärna ut ett erbjudande, eller varför inte ett nyhetsbrev?

 

 Foto: Pinterest
 

9. Rätt personal på rätt plats Om man ska anlita extrapersonal som befolkar montern, är det viktigt att använda dem på rätt sätt. Man kan till exempel ha ”inkastare” som går runt på mässområdet och bjuder på något från er monter. Men de personer som ska representera företaget i montern ska vara experter som kan besvara besökarnas frågor. Det ska man inte använda extrapersonal som inte är insatt i ert företag till. Glöm heller inte att berätta för er extrapersonal vad ni förväntar er av dem, så att de till exempel säger ”Vi på Trädgårdsfixarna vill gärna..” och inte ”De vill gärna..”. De representerar ju er, eller hur? Däremot är det bra att ni löser av varandra så att alla har möjlighet att gå runt på mässan.

 

10. Håll koll på konkurrenterna Titta noga på era konkurrenters montrar vid nästa mässtillfälle. Hur ser de ut? Vad erbjuder de? Vad kan vi göra bättre? Notera det som är bra, men försök också komma på något som kan särskilja er monter från konkurrenternas. Tänk också på att mingla med kunder och andra utställare i tydliga, snygga och väl synliga profilkläder. Och ja, profilkläder kan göras riktigt snygga om man använder loggan och varumärkets färger på rätt sätt. Glöm inte att andra utställare är en viktig potentiell målgrupp. Att lära känna dem kan dessutom både resultera i framtida samarbeten, rekommendationer och social samvaro – ni är ju trots allt i samma bransch och kommer säkert att springa på varandra fler gånger, så var hjälpsam och trevlig mot andra utställare och betrakta dem som kollegor.

 

Foto: Festen&Resten, Leva&bo-mässan 2016
 

Följer ni de här tipsen kommer ni både att få bra resultat från mässan och säkert ett gäng nya, trevliga bekantskaper i tillägg!

Lycka till och kommentera gärna!

 

 
inredning
0 kommentarer