De 7 bästa tipsen för ditt ekobröllop

Foto: upplevelser.se

Allt fler människor tänker hållbart i sin vardag. De köper ekologiska livsmedel, sopsorterar och plastbantar. Men hur går man egentligen tillväga när man vill ha ett hållbarare bröllop?

Här hjälper vi dig med sju handfasta, grundläggande tips!

 

Foto: festenochresten.se 

1. Inbjudningarna. Kan du tänka dig att skicka ut inbjudningarna elektroniskt är ju det klimatsmart. Vill du ha tryckta inbjudningskort, tänk på att välja oblekt eller återvunnet papper och giftfria pennor om det ska skrivas för hand.

2. Ringar. Det finns jättefina ringar av återvunnet guld i antikaffärer, eller kanske på en auktion?

3. Klänning och bröllopskläder. Det bästa är såklart om mamma, mormor eller farmor har en fantastisk bröllopsklänning du kan sy om. Men har du inte den möjligheten, finns det vintage eller second handaffärer att botanisera i. Du kan även hyra bröllopskläder.

 

Foto: mulpix.se

4. Hud- och hårvård. Här finns det fantastiska svenska produkter att tillgå från Maria Åkerberg, men även Lush, Weleda och Body shop är riktigt bra alternativ eftersom du vill se så där riktigt naturligt fräsch ut på din bröllopsdag – också!

 

 Foto: perfectday.sk

5. Bukett och blommor. Antingen kan du plocka ihop en egen bukett efter säsong eller så kan du vända dig till en blomsterhandel som säljer ekologiska blommor. I Sundsvallsregionen har vi till exempel Miss Magnolia som är jätteduktig.

6. Transport. Försök få gästerna att lämna bilen så fort som möjligt. Kanske ligger festlokalen nära kyrkan, så att gästerna kan gå? Eller kan gästerna samåka, kanske med buss om det är många?

 

Foto: cakemehappy.se 

7. Festen. Hyr porslin och textilier och lämna tillbaka efter helgen. Gör placeringskort av återvunnet papper eller skriv på stenar, kottar eller kanske löv. Välj meny efter årstid och satsa på lokala och ekologiska råvaror så långt det går. Kanske kan ni baka en ekologisk tårta eller cupcakes istället för att köpa en bröllopstårta? Ta in naturen i festlokalen och dekorera med träd, blommor, stenar eller det som passar just ditt tema eller färgval. 

 

Foto: ekoguld.se

Stort lycka till med ditt ekobröllop och känner du att du vill ha en hjälpande hand med något så hör av dig till oss på Festen&Resten!

4 kommentarer

De 6 bästa värdinnetipsen

Foto: Stilexperten.mabra.com
 
Middagar med vänner, kollegor eller familj kan vara jättehärliga, men de kan också leda till superstress för värdinnan om hon - eller han- inte har koll på vad man bör tänka på.
Vi har därför samlat våra smartaste tips här. Följ dem och du kommer att bli korad till Årets värd/värdinna!
 
1. Planera i god tid. Börja alltid ett par dagar innan du tror att du behöver börja, så hinner du. Skriv listor över allt som ska göras, handlas och vem som ska göra vad. Du behöver inte göra allt själv. Fundera på vad som är viktigast för dig, lägg ditt fokus på det och gör det riktigt bra. Resten kan du delegera bort eller köpa färdigt.
 
2. Vilken typ av fest är det? Är det femtioårsjubileum på banken passar kanske en mycket formell och traditionell middag bra, är det en födelsedagsfest för den närmaste familjen bör den vara mer avslappnad.
 
3. Välj en smart meny. Råkar du inte vara Sigrid Bárány i köket och vill och kan visa dina kockkonster inför publik  är det bäst att du satsar på en meny som går bra att förbereda. Är åtminstone förrätten och efterrätten klara får du mer tid med gästerna och står inte bara i köket. Det ger pluspoäng!
Välj en meny som passar ihop, som passar  den typ av fest du ska ha och som passar säsongen, så du är säker på att få tag på råvarorna. Välj en meny du vet att du klarar av att göra, helst något du har gjort tidigare och fått en massa cred för. Återigen: skriv listor så missar du inget.
 
4. Ha koll på allergier! Många är allergiska. Det är därför a och o att du kollar upp om någon är allergisk mot t ex gluten, laktos och framför allt nötter, eftersom du då måste anpassa all mat och alla snacks efter det. Och det vill du såklart veta innan gästerna kommer och du bara har en jordnötssås till huvudrätten.
 
5. Musik och ljus. Det är som bekant detaljerna som gör stämningen. Gör spellistor som passar till din fest så sätter den stämningen redan när gästerna kommer. Det är stor skillnad på att höra Lady Gaga, Beatles eller Mozart i bakgrunden. När det gäller ljus är tricken att ha flera ljuskällor och levande ljus på borden. Det blir bra både som dekoration och ljussättning.
  
6. Alkohol. Sist, men inte minst. Se till att det alltid finns vatten att tillgå när det serveras alkohol. På så vis kommer färre personer att dricka för mycket, och det är ju alltid bra för stämningen.
 
Lycka till med festen nu och se till att även du hinner umgås och trivas:)!
 
 Foto: mittkok.se
1 kommentar